marți, 23 decembrie 2008

Roman: Regasiri in Timp

În miez de toamnă( Sept.2001) la Vatra Dornei a avut loc lansarea romanului "Regăsiri în timp" şi a volumelor de poeyii "Mi-e dor" si "Gânduri pentru prieteni" de Toader Ungureanu Cele trei volume au văzut lumina tiparului la Casa de editură Dochia din Cluj Napoca. Acest eveniment a fost gazduit de Biblioteca "G.T. Chirileanu" din Vatra Dornei şi s-a bucurat de aprecierea unui numeros public.Posted by PicasaProfesoara de limba română Elena Şimon a realizat prezentarea autorului şi a operelor sale. Încă de la începutul prezentării ea s-a referit la starea de efervescenţă lirică printr-o părere cât se poate de personală..."O prietenă de-a mea, Lucia Muraru,poetă consacrată,polecată din ţară, la întrebarea mea, dacă a mai scris ceva şi ce anume, mi-a răspuns; Nu mai scriu! Motivul-Sunt fericită!
S-ar putea oare generaliza ideea că marii creatori sunt nefericiţi?
Intrând în universul poetic al lui Toader Ungureanu descoperi o mare sensibilitate sufletească în versuri pline de naturaleţe încărcate de o trăire puternică, autentică. Scrise cu simplitate într-o formă apropiată de versul tradiţional, poeziile sale sunt o meditaţie asupra condiţiei umane sau a trecerii ireversibile a timpului;
"Am trecut dincolo de hăţişuri,
În poiena luminată strident de razele lunii
Păşind în vis, călcând uscate frunze,
În jur mişcându-se sfios tufişuri,
Un murmur apăru cântat pe buze!(Am trecut dincolo)

Dragostea, frumuseţea naturii şi candoarea copilăriei sunt deasemeni teme în creaţia sa.Autorul ne spune într-una din prefeţele cărţilor sale;Mi-ar place să te opreşti, să răsfoieşti în treacăt filele încărcate cu nostalgiile tinereţii...Fie ca măcar o clipă să te simţi din nou copil, alergând desculţ prin iarba înaltă până la brâu, fără de griji"
Ţinutul natal al Dornelor este plin de amintiri preţioase ce-i dau putere poetului să treacă mai uşor peste obstacolele vieţii;

Te rog lasă-mă,
Să mai trec odată munţii,
Să mai văd o dată casa,
Aşa cum o ştiu, pierdută-n hăţişuri,
Să-i văd prispa joasă, din scânduri învechite,
Grădina înverzită cu pomii daţi în floare...(Te rog)

Despre personalitatea de narator a lui Toader Ungureanu din "Regăsiri în timp" D-na Elena Şimon a apreciat;"Sufletul naratorului sfârtecat de furtuni deânchipuit de aspre, a rămas, parcă, fără vârstă, păstrând cu sfinţenie un tezaur de senin si de pace, întocmai cum printr-o taină asemănătoare, floarea soarelui se mulţumeşte cu o singură rază de soare pentru a-şi redobândi şi a ne reînvăţa zâmbetul şi încrederea" (spicuiri din Gazeta de Dorna...2001)

2 comentarii:

  1. INCET,INCET UN ARDELEAN FARA RABDARE LA SCRIS AFLA CATE CEVA DESPRE UN MOLDOVEAN MAI RABDATOR DECAT STEJARII.SI CU HAR IN ALE CONDEIULUI.SI FARA SOMN.SI CU AL TREILEA OCHI DESCHIS IN INTERIOR.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca nu e usor sa scrii un asemenea roman. Si mai cred ca acest roman a fost scris cu destula suferinta, ceea ce se vede citindu-l cu atentie. Si eu sunt Bucovinean si-mi place, efectiv ma bucur cand reusesc sa pun mana pe o asemenea carte. La mai multe Toader Ungureanu.

    RăspundețiȘtergere